19.6.07

bont schaap

Eerst dacht ik, bij het horen van 'bont schaap' aan een kruising van een Texelaar en een Zwartbles, zoiets als een ongelukje. Groot was mijn verbazing dan ook dat het een bestaande erkende "variant" is, zonder stamboek, maar wel met een fokvereniging. (En het kan evengoed zo zijn dat het vroeger ontstaan is uit de bovengenoemde schapen)
Deze vereniging heeft zelf geconcludeerd dat bonte schapen geen ras zijn en dat er veel variatie bestaat in de verschijningsvorm. Dat kan ik wel beamen.
Deze foto's laten wol zien van 3 verschillende soorten bont schaap.

fokideaal wol: Kort, krullend en aangesloten. Het donkere gedeelte dient zo dicht mogelijk bij de kleur zwart te komen. Te grote variatie in lengte tussen lichte en donkere wol is niet wenselijk. (bron: NLBS)

De stapellengte verschilt per vacht niet, die is ongeveer 10 cm.

Van de échte bonte heb ik een gedeelte gekaard en versponnen. Het resultaat vind ik 'spannend' grijs gemeleerd.



Van de bonte wol die ik José had gegeven heeft ze vingerloze wanten gemaakt. Door het niet te kaarden maar zó te spinnen krijg je een heel andere effect.

De viltbaarheid is op een schaal van 1 tot 10 volgens mij 0. Ik heb enkele proeven gesponnen en geëxperimenteerd met heet wassen en er gebeurde niets.

6 opmerkingen:

MoniqueB. zei

Wat een prachtig grijze gemeleerde streng! Dat zie je niet vaak. Wat ga je er zelf mee maken.

José zei

0 op de schaal van viltbaar, dan kun je er wanten van breien waar je zelfs sneeuwballen mee mag maken!
Wat een verschil, jouw draad en de mijne. Maar wat een verschillende vachten ook, en dan ook nog verschillend behandeld.

Anoniem zei

Ziet er goed uit, jouw gemeleerde wol. Mooi!

De bonte schapen doen me een beetje denken aan Jacobsschapen (zonder de horens). En met wat meer wit.

Ik ben met een mengsel van mohair en texelaar (samen gekaard) aan het spinnen. Breit zooooo fijn.

Doeg,
Judith

Anoniem zei

mooie streng !! en leuk dat je de informatie op deze wijze met ons deelt ..

brigitte zei

Mooi grijs zeg.

Anoniem zei

Goh, kun je zien dat grijs ook sprankelend kan zijn.

Photobucket