3.6.07

Tas


Geinspireerd op het patroon van Drops maar toch mijn eigen ding van gemaakt. Bij het patroon van Drops worden de stukken afzonderlijk gebreid en moet je het achteraf in elkaar zetten. Daar houd ik niet zo van....beetje omslachtig.
Ik heb 60 steken opgezet, in de 2e naald iedere steek bijgemaakt: 120 steken. Deze steken om en om verdeeld op 2 naalden en teruggezet op de rondbreinaald. Doel? De bodem van de tas is klaar. Nu doorbreien met af en toe een mindering tot de gewenste hoogte.
Achteraf bedacht ik me dat ik de bodem vast wat minder omslachtig had kunnen maken. Zien jullie trouwens hoe daar een wolbroekje rechtstreeks in de tas verdwijnt? Ik brei met een 'snelbreinaald'. Aan 1 kant is ie 10 mm, aan de andere kant slechts 4 mm, waardoor het insteken heel makkelijk gaat.

De breedte voor het vilten is 65 cm en de hoogte 30 cm
na 40 gr short circle: 58 x 28
na 40 gr normal circle: 48 x 22
na 60 gr short circle: 43 x 20



Toen nog een hengsel er aan en nu is ie bijna klaar. Ik heb zolang een button als knoop.


Ik heb 'm niet goed in model getrokken toen ie nat was, maar door het dragen zal ie wel goed komen

6 opmerkingen:

Tijm zei

Erg mooi en wat prettig dat je het hele proces zo beschrijft. Kunnen wij ook maar aan de slag.

De bodem kun je eerst ook als langwerpig strookje breien (bijvoorbeeld 20 bij 5) en als je dan doorgaat op de rondbreinaald voor de zijkanten, dan neem je de steken op langs de droe kanten van het lapje waar nog geen steken zitten. Daar kun je dan gelijk ook de meerdering in verwerken.

MoniqueB. zei

Wat is dat ontzettend mooi geworden. Nooit geweten dat je ook eerst kon breien en dan vervilten. De kleur wordt (dus) lichter, maar wel erg prachtig en subtiel. Het hengsel is ook goed gekozen.

odette zei

Leuk geworden, vind ook dat hengsel erg mooi er bij passen.

Alice zei

Mooi! Die flap vind ik er prachtig bij. Een bodem van een tas (of wat dan ook) zet ik op eenzelfde manier op als een toe-up sok: opzetten op beide naalden van een lange rondbreinaald. En dan gaan breien en eventueel meerderen. Ook heb ik voor een tas die moet kunnen staan eerst een langwerpige lap gebreid zoals Tijm beschrijft. Deze tas dreigt echter een UFO te worden.

Anoniem zei

ontzettend mooie tas geworden !! ik heb het ook eens geprobeerd en toen werden de kleuren flets ......

Anoniem zei

Leuk, leuk! En hip.

Photobucket